Zo transformeer jij zelf je angsten…

Zo transformeer jij zelf je angsten…

Angst kun je alleen maar overwinnen door het aan te kijken…
 
Afgelopen weekend lag ik in Zutphen, 1500 meter open water zwemmen, en het bracht mij inspiratie voor dit blog over het aangaan en overwinnen van je angsten.

Ken jij angst?!

Sommige mensen zijn verbaasd als ze horen dat Angst een emotie is die ik ook zo goed ken. Ze zijn vergeten dat ik ook echt heel erg menselijk ben :-). Ik denk dat Angst juist een van de emoties is die ik het allerbeste ken in alle facetten, maar waar ik ook de meeste vaardigheden in heb opgebouwd om er doorheen te komen.
En dat wil ik natuurlijk graag met jullie delen! Daarom deel ik in dit blog hoe het werkt voor mij en welk stappenplan ik heb ontdekt dat mij helpt, keer op keer weer! Het begon bij het open water zwemmen. Vorig jaar ervoer ik nog echt paniek bij de eerste open water zwemtocht, dit weekend – een aantal tochten later, merk ik hoe ontspannen ik met beginnende angst om kan gaan en het zelf kan transformeren. Fijn toch, als jij dit ook kunt leren!?

Illusies versus realiteit

Een kleine introductie in angst. Angst is soms een reële emotie (in levensbedreigende situaties) en dan heb je er ook écht naar te luisteren! Maar de meeste angst die we kennen is er een die er met niet-realistische gedachte vandoor gaat.
Over die angst heb ik het hier, en dat is de angst die heel goed is in het creëren van een illusie. Het trekt je volledig bij de waarheid, de realiteit, vandaan. Het laat je dingen denken dat door de buitenwereld jou aangedaan zou kunnen worden, bang zijn om… bang zijn dat…

Het ontstaan van een illusie

In mijn geval in het water ontstaat er een illusie. Alle sliertjes, friemeltjes, het troebele en donkere water, het afgesloten zijn van zicht en gehoor (borstcrawlend in troebel water zie en hoor je echt niets meer!) laten mij in razend tempo scannen: ‘Wat ligt er, wat is het!’ Harry potter taferelen doemen in me op of ik moet opeens aan het boek denken waarin er lijken in water gevonden worden.
En dus word ik bang. 
(Ja, zo werkt mijn brein dus :-))

De illusie, het ‘verhaal’ waar mijn hoofd mee aan de haal gaat geeft me een verhoogde hartslag en ademhaling. Ik raak het contact met mijn lijf én dus de realiteit kwijt.

Terug naar de realiteit

Maar dan eens terug naar de realiteit. Want hé… de realiteit is.. dat ik in open water zwem. Dat ik veilig ben, dat er inderdaad andere dieren samen met die menselijke dieren, waaronder ik, zwemmen. Maar dat zij geen kwaad in de zin hebben naar mij! Dat wat ik ook tegenkom, ik in staat zal zijn om ermee om te gaan, om hulp in te roepen, omdat ik vaardig en volwassen genoeg ben om dit aan te kunnen!

En ik ontdekte het volgende ‘stappenplan’ wat mij erdoorheen helpt, keer op keer!
1. Erkennen van het gevoel,  door te accepteren dát ik mij angstig voel, en dat dit een emotie is die ik op dit moment ervaar, en dat dat oké is. Dat daar geen oordelen op hoeven, maar dat ik mij realiseer dat ik niet die emotie bén maar dat ik hem ervaar op dit moment.
2. Daarmee doorzien je de illusie, en ben je bewust van dat wat jij waarneemt níet de werkelijkheid is!
3. Maak contact met je ademhaling. Door steeds dieper en voller uit te ademen, en krachtiger en bewuster in te ademen. Bij het inademen adem ik kracht in, bij het uitademen laat ik spanning en angst los. Keer op keer, heel bewust.
4. Weiger ondertussen om de angstgedachten te volgen. En dat doe ik door bewust mijn aandacht naar mijn lijf te laten gaan.
Door te voelen hoe krachtig mijn lijf is, hoe vaardig ik ben in zwemmen, hoe vanzelfsprekend ik de bewegingen maak en hoe vertrouwd het water om mij heen voelt. Ik scan naar wat ik wél leuk vind (het vloeiende gevoel in het water) en focus mij daarop.

Vrijheid en verbinding!

En dan ontstaat er weer vrijheid en vooral ruimte om te genieten! Want zo nauw in verbinding zijn met de natuur, dát past pas écht bij mijn realiteit. Door de angsten was ik het vergeten. Net als in het donker wandelen of in het bos slapen. Dingen die goed bij mij passen, maar die ik me nu weer herinner doordat ik door veel angsten heen ben gekomen.
Ik gun jou dat je ook weer ontspannen jezelf kunt zijn! En of het nou gaat om het spreken in openbaar, het wegjagen van spinnen, alleen slapen, reizen naar een onbekende bestemming of het ontmoeten van je nieuwe schoonfamilie is. Alles gaat over het doorzien van jouw angst en weer zakken naar de realiteit, daar waar jij krachtig en volwassen, zelfstandig en vaardig genoeg bent om het aan te gaan!
En ben benieuwd wat jij ontdekt tijdens het aankijken van jouw angsten!
En vind je het een beetje moeilijk of te spannend om het alleen te doen? Laten we er dan samen eens naar kijken!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.