BoelBewust
Shares

Omgaan met afwijzing

Shares

afgewezenAfgewezen voelen, wat een rot gevoel! Een gevoel dat je niet goed genoeg bent, hebt gefaald, een ander je niet zo leuk vindt als je had gehoopt. Je stelt mensen teleur, er wordt niet aan verwachtingen voldaan en vaak voel je je er eenzaam door. Afgewezen worden voelt als een gat in je buik, een hoofd op hol met ideeën en verwachtingen en verdriet dat het niet zo is.

Wat gebeurt er? 

Hoe ga je om met dat gevoel van afwijzing? Daarvoor duiken we dieper in op het mechanisme wat in werking gesteld wordt. Het gevoel voor  afwijzing ontstaat doordat er iets neergelegd wordt bij de ander. Dat kan zijn dat je letterlijk iets verwacht van de ander, of dat je – ten opzichte van de ander – het anders had moeten doen volgens jouzelf. De ander reageert niet zoals je had gehoopt, of een ander geeft jou niet de erkenning waarop je had gerekend. Maar het kan ook zijn dat je zelf vindt dat jij leuker, beter of anders had moeten doen ten opzichte van die ander. Het gevoel van waardering, erkenning en acceptatie wordt daarmee bij de ander neergelegd.

Buiten jezelf neerleggen

besomeoneMaar eerlijk gezegd, we kunnen weinig met die ander. Een ander veranderen omdat jij dat graag wilt, is nog steeds de verwachtingen buiten jezelf neerleggen. Je kunt gaan vragen of hij/zij alsnog complimentjes zou willen maken, of jou een goed gevoel wilt geven. Maar daarmee leg je nog steeds de verantwoordelijkheid voor je eigen gemoedstoestand neer bij een ander.

Hoe ga je er mee om?

Wanneer je het gevoel van waardering, erkenning en acceptatie binnen in jezelf kunt aanwakkeren en jezelf daarmee kunt vervullen zal ‘het gat’ bij afwijzing minder groot en heftig voelen. Wat helpt om ermee om te gaan is om te realiseren hoe bovenstaand mechanisme werkt. Je hebt verwachtingen, behoeftes of wensen bij een ander neergelegd. En wees bij deze constatering mild naar jezelf. Het is prima dat dit gebeurd is, want door het te signaleren kun je een keuze maken om het te veranderen. Bewustwording van dit proces is al zo helpend, het hoeft niet opgelost te worden. (Anders schieten we namelijk weer in de afwijzing naar onszelf!)

Verander de vraag

Stel jezelf de volgende vraag: “Wat zou ik van de ander willen in deze situatie”

Daar komt bijvoorbeeld het antwoord op ‘Dat hij wel zou aangeven mij leuk te vinden’.

Haal het dan weer naar jezelf door in deze zin het stukje dat gaat over “die ander” te vervangen door “ik/ikzelf”.

Want dan ontstaat er namelijk dit: ‘Dat ikzelf zou aangeven mij leuk te vinden’.

Zelfacceptatie

zelfwaarderingEn daarmee heb je de kern te pakken. De kern van acceptatie, waardering en erkenning ligt in je eigen handen. Het antwoord op het gevoel van afwijzing is de uitnodiging om dat wat je zo verlangt bij anderen binnen in jezelf te vinden. Jouw eigen sleutel voor ZELFacceptatie, ZELFwaardering en ZELFerkenning… <3

 

 

Boel Bewust geeft coaching om terug in je eigen kracht te kunnen stappen. Coaching bij het leren voelen van zelfacceptatie, zelfwaardering en zelferkenning. Neem contact op voor een passend aanbod.

 

>